listopada 20, 2017

nurek i bomber - jak nosić modny fason?


 Historia kurtki typu bomber jest fascynująca, proces, który zadecydował, że znalazła się na światowych wybiegach i w szafach ludzi również...
Wersja którą dziś oglądamy na ulicach wielu miast w Polsce i na świecie powstała w latach pięćdziesiątych w Stanach Zjednoczonych i miała być odchudzoną i wygodniejszą wersją kurtki pilotów używanej jeszcze podczas pierwszej wojny światowej. Ta pierwsza była skórzana i podbita futrem, z dużym wykładanym kołnierzem,który miał chronić szyje pilotów przed otarciami, które pojawiały się przy wykonywaniu manewrów w locie i rozglądaniu się na boki. Kurtka ta miała być ciepła, bo kokpity samolotów były przecież otwarte. Dopiero w latach trzydziestych wygląd samolotów bojowych zmienił się, choć teraz latano na wyższych pułapach i pilot nadal musiał być ciepło ubrany. W latach pięćdziesiątych wymogi co do stroju pilotów zmieniły się, kabiny samolotów były już ciaśniejsze i wprowadzono system enviromental control pozwalający zachować optymalne dla pilota warunki w kabinie niezależnie od pułapu i prędkości. Teraz kurtka miała być lekka i mniej obszerna, zyskała również łatwe do otwierania zamki (skórzany protoplasta miał guziki). Powstał model w dwóch podstawowych kolorach - oliwkowej zieleni i granacie, z charakterystycznymi kieszeniami, również na rękawie. Szyto go z nylonu, z którego produkowano wcześniej spadochrony. Dzięki temu nowa pilotka była lekka i bardzo wytrzymała. Na pewno znacie model tej kurtki z pomarańczową podszewką - to flayers, który stał się podstawą stylizacji subkultur skinheadów w latach siedemdziesiątych. Kto by pomyślał, że ten fason ze ściągaczami stanie się tak popularny, że teraz jest w szafie prawie każdej kobiety, mężczyzny i dziecka ? Szyje się bomberki z różnorakich tkanin, na każdą porę roku, z wymyślnymi ozdobami, w różnych stylach...


 Ja nie byłam od początku przekonana czy aby bomber jacket jest dla mnie, dopóki nie zobaczyłam pewnej reklamy w której Urszula Dudziak ma na sobie piękną bluzę tego typu. Zamarzyła mi się podobna, tkanina na szczęście już czekała w szafie. Dzianinę nurek kupiłam ze względu na wzór i na początku miała to być sukienka, dobrze jednak, że mnie nie podkusiło i zostawiłam ją w tym spokojnym leżakowaniu. Nurek - tu muszę ostrzec, może pociągnąć Was za sobą na dno! Zależy na jaką dzianinę traficie, raz szyłam tuniki z nurka w piękny kwiatowy wzór i dopasowanie odpowiednich igieł, nici i ustawień maszyny trwało i trwało. Tkanina przepuszczała ściegi, nie mogłam jej niczym okiełznać, szycie zajęło mi trzy razy dłużej niż zwykle. Jak się przekonałam - nie musi tak być zawsze, dzianina na tą bluzę szyła się świetnie, korzystałam z nici do strechu.
 Szyłam na podstawie wykroju z burdy 3/2017 nr 125 A, jest to model dla plus size, zwróćcie uwagę przy doborze rozmiaru gdyż ta kurtka jest dość obszerna. Ja jak zawsze wybrałam rozmiar 48 i musiałam go znacznie zmniejszyć, główkę rękawa również lekko zmodyfikowałam, żeby leżała gdzie trzeba. Zrezygnowałam tym razem z kieszeni, bluza jest bez podszewki i bałam się, że worki kieszeniowe  będą mi przeszkadzać w noszeniu. Najpierw miały być na napy, całość uszyłam bez większych problemów,ale nabijanie nap to już inna historia...Koniec końców mamy zamek i efekt mi się podoba. Następnym razem - tak mam nadzieję, że uszyję jeszcze kilka takich bluz, zrobię węższą stójkę żeby była bardziej dopasowana, to chyba kwestia materiału z którego jest ściągacz, mój jakoś mało trzyma fason.







Jesteś puszysta i chcesz nosić bomber jacket? Pamiętaj o kilku sprawach!

  • wybierz odpowiedni rozmiar, najłatwiej sprawdzić to na ściągaczu, nie może być od luźny ani nazbyt mocno opinający
  • wybierz kolor lub wzór, który do Ciebie pasuje - taka kurtka może stać się elementem wielu stylizacji więc warto, żeby była wyjątkowej urody
  • na co dzień wybierz tkaniny bez połysku, wieczorami możesz zaszaleć z cekinami i wstawkami z satyny
  • noś bomber z szerokimi spodniami baggy - wtedy to co pod kurtką powinno być dopasowane do ciała, lub krótkie, dbaj o proporcje sylwetki
  • noś bomber z rurkami - pod spód możesz założyć długą zwiewną koszulę, bluzkę, nie zapinaj się pod samą szyję, wykorzystaj ciekawą biżuterię
  • noś bomber w wersji eleganckiej z ołówkową spódnicą - pamiętaj aby spódnica była dobrze dopasowana do Twojej figury i sięgała do połowy kolana
  • noś bomber z szeroką spódnicą - Tak! To możliwe! Nie zapomnij o butach na obcasie i delikatnej bluzce pod bomber, nie zapinaj się!
Pozdrawiam i polecam się na przyszłość!
Dziękuję za wszystkie odwiedziny i komentarze!
Magdalena




Podsumowanie:

koszt: dzianina nurek 2 m - 25zł, zamek 5zł, nici 1zł, ściągacz 5zł, całość 36zł

czas przygotowania: samo szycie 1,5 h

stopień trudności: łatwe i przyjemne, początkujący również może spróbować

Ps. Dziękuję za historyczne informacje Mężowi!

10 komentarzy:

  1. Wspaniała jest ta kurtka, tkania bardzo przypadła mi do gustu. Propozycje noszenia fajna wskazówka, ja lubię takie bomberki z podartymi jeansami i do tego tenisówki:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetny bomber! :) Bardzo mi się podoba taki kwiatowy wzór. Niestety nie mam dobrych doświadczeń z nurkiem, bo o ile dobrze mi się z niego szyło, o tyle długo nie nacieszyłam się sukienką z niego uszytą, bo niestety się zmechaciła, pozaciągała i wylądowała w koszu...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zobaczymy jak będzie z tym nurkiem, mam nadzieję, że trochę mi potowarzyszy :)

      Usuń
  3. Swietna kurtka, bardzo Ci w niej ładnie. Lubię oglądać Twojego bloga, masz styl i szyjesz fajne rzeczy. Super, że wrzucasz też porady, co do tego, jak nosić dany fason. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za odwiedziny i miłe słowa, świetnie czuję się w tej bluzie choć nigdy nie lubiłam takich sportowych elementów garderoby :)

      Usuń
  4. WOW! Masz talent! Ale już nie pierwszy raz to piszę:) Kurtka jest genialna, piękne kolorki!:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Masz talent! Ja nawet guzika nie potrafię przyszyć ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To chyba kwestia tego, że jak tak kocham szycie :)

      Usuń

Copyright © 2016 Robak XXL , Blogger